At drive virksomhed i coronatiden
Vi lever i en særlig tid, og vi kan nok godt regne med, at mange af de forandringer, vi ser nu, også vil bestå, selv efter at vi eventuelt får adgang til en vaccine mod Covid-19. Virksomheder, som hurtigt tilpasser sig og tænker nyt, vil klare både denne og fremtidige kriser bedre end andre.

Invester i god digital teknologi
Coronaen har fået både virksomheder og privatpersoner til at ændre deres vaner. Vi er nok mange, som tidligere gik på arbejde, selvom vi var lidt småsløje, men som nu bliver hjemme, indtil vi ved, at vi er friske og ikke risikerer at smitte andre. Vi lever i en tid, hvor mange flere kan passe deres arbejde hjemmefra, og mange oplever sikkert mindre stress og større produktivitet, fordi man kan planlægge sin dag mere frit.
Flere og flere møder kan afholdes online, hvilket ofte sparer tid og gør dem mere effektive. Desuden er det en god måde at skære ned på rejseomkostninger og eventuelle udgifter til hotelophold. Invester i god teknologi til onlinemøder, og oplær dine medarbejdere, så alle føler sig trygge ved at bruge teknologien. Se det som en langsigtet investering og en besparelse over tid.
E-handel støtter butikker og restauranter
For virksomheder, som er afhængige af, at kunderne kommer til dem, er det naturligvis ekstra svært at håndtere konsekvenserne af coronaen. Restauranter og caféer er nødt til at begrænse antallet af gæster, og mindre butikker kan have svært ved at hjælpe kunderne med at holde afstand.
Måske kan du tilbyde takeaway eller levering ud af huset? Eller du kan starte en onlinebutik for at sælge dine produkter? Der findes mange mere eller mindre færdige løsninger til dig, som gerne vil drive e-handel i en lidt mindre skala.
Spred risikoen
Det er vigtigt at tænke på at sprede risikoen. En mindre virksomhed med få kunder bliver ekstra sårbar i denne tid. Det kan godt betale sig at lade sig inspirere af andre. En del virksomheder har arbejdet aktivt med at finde nye kundegrupper og nogle har benyttet lejligheden til at etablere sig på et nyt marked. Vi ved ikke, hvor længe coronaen vil være en del af vores hverdag, eller hvordan samfundet og vores vaner vil ændre sig på sigt. Overvej, hvordan du kan tilpasse dine muligheder, så du kan holde ud i længden.
Pas på dine kunder
Mange af dine kunder påvirkes sikkert også af coronaen og kan have færre penge til rådighed. Vurder, hvilken type kunder du har, og overvej, hvordan krisen kan påvirke deres indkøbsadfærd. Vis, at dit produkt er langtidsholdbart, og gennemgå returret og betalingsmetoder for at gøre købet mere trygt. Undersøg, hvad der bekymrer dine kunder, og imødegå bekymringerne. På den måde skaber du langsigtede relationer, som også vil bestå, selv når krisen er ovre.
Sørg for at give kunderne de bedst mulige tidsmæssige forudsætninger for at betale; ved dyre varer kan afbetaling være en god løsning.
Pas på dine medarbejdere
Det er naturligt at være bekymret for sit job og salg, når man ved, at mange virksomheder har det svært. Vis åbenhed over for dine medarbejdere, og hold dem informeret om situationen. Oplys om, hvilke besparelser I foretager, og hvilke resultater de forventes at give. Alle håndterer kriser forskelligt.
Det kan være en god idé at udsende ugebreve eller indkalde til regelmæssige møder (gerne online, hvis I er mange), så medarbejderne får mulighed for at stille spørgsmål. Undervurder ikke vigtigheden af at se hinanden, også selvom det bare er i et videomøde. Mange savner de sociale kontakter, som samværet med kollegerne giver, når de i større udstrækning arbejder hjemmefra.
Gennemgå dine udgifter
Præcis som ved en lavkonjunktur er det ekstra vigtigt at gennemgå virksomhedens udgifter og skære ned på dem, som ikke er nødvendige. Der kommer en tid efter coronaen, og måske man kan undvære visse tjenester en tid. Det kan også være godt at vente med at udbetale udbytte samt afbestille rejser og kurser indtil videre.
Afvent større investeringer, men sørg for ikke sætte al markedsføring på pause. Du har brug for at finde nye kunder og vise eksisterende kunder, at virksomheden også vil bestå på sigt.