Mere loyalitetsskabende købsoplevelse
At give en positiv købsoplevelse er på mange måder en grundlæggende og selvfølgelig målsæt-ning for at øge antallet af tilbagevendende kunder. I takt med at omni-handlen etablerer sig, bli-ver det interessant at kigge nærmere på, hvad der bidrager til en positiv og mere loyalitetsska-bende købsoplevelse.

At give en positiv købsoplevelse er på mange måder en grundlæggende og selvfølgelig målsætning for at øge antallet af tilbagevendende kunder. I takt med at omni-handlen etablerer sig, bliver det interessant at kigge nærmere på, hvad der bidrager til en positiv og loyalitetsskabende købsoplevelse, når kunderne bevæger sig mellem fysiske butikker og e-handelssteder.
Vores undersøgelse viser, at nordiske forbrugere vil have en mere inspirerende købsoplevelse, når man handler på e-handelssteder. Dette ønske er der i alle brancher, men det er særligt tydelig indenfor møbelbranchen.

Det er det sammenlagte resultat fra Sverige, Norge, Finland og Danmark. Viser andel, der ville sætte pris på en mere inspirerende købsoplevelse på e-handelssteder.
Mere end 50 procent efterspørger flere muligheder for at “føle og røre”
Da vi spurgte nordiske forbrugere, hvad der bidrager til en positiv købsoplevelse, viste undersøgelsen, at 54 procent ville sætte pris på muligheden for at “føle på og røre ved” produkter i forbindelse med køb på nettet.
På demografisk niveau så vi, at især kvinder i aldersgruppen 18-29 år ikke kun efterspørger en mere inspirerende købsoplevelse, men at de også gerne vil kunne opleve produkterne på en mere realistisk måde, når de handler på nettet. Men ønsket er tydeligt i alle aldersgrupper, og her er der gode muligheder for at skille sig ud for de e-handlere, som vil imødekomme kundebehovet.
Rent konkret kan begrebet ”føle og røre"” for eksempel handle om, at man gennem filmklip eller nærbilleder giver en oplevelse af nærkontakt med varer, på et niveau som ligner det, man oplever i fysiske butikker. At give sine kunder den oplevelse bliver en vigtig del af den samlede købsoplevelse, hvilket igen bidrager til øget kundeloyalitet.
- 54 procent ville sætte pris på muligheden for at “føle på og røre ved” produkter i forbindelse med køb på nettet
Ønsket om at ”føle og røre"” er tydeligt i alle brancher
Resultatet viste også, at forbrugernes ønske om at e-handlere eksponerer produkter på en måde, hvor man får fornemmelsen af at komme tæt på, ligger på over 50 procent uanset branche. Ønsket er stærkest, når det gælder elektronik til hjemmet, skarpt efterfulgt af møbel- og indretningsbranchen. Det er brancher, som overordnet kan siges at have et gennemarbejdet butikskoncept, og som med fordel kan overveje, hvordan forbrugere her kunne have nærkontakt med produkterne og på den måde skærpe sin omni-strategi. Brancher, som allerede i dag er kommet længere med den type kommunikation indenfor e-handel, for eksempel tøj og sko, kan overveje potentialet i at udvikle dette område yderligere for at øge antallet af tilbagevendende kunder.

Det er det samlede resultatet fra Sverige, Norge, Finland og Danmark. Viser andel, der ville sætte pris på bedre muligheder for at "føle og røre"" på produkterne, f.eks. gennem flere nærbilleder, film i høj opløsning eller lignende.
Tips til en loyalitetsskabende købsoplevelse
- Overvej, hvordan forbrugerne vil have nærkontakt med produkterne i din kategori. Er det lyden, der opstår, når hånden glider over stoffet? Er det følelsen, når man drejer programvælgeren på vaskemaskinen?
- Find ud af præcis hvornår “vil-have-følelsen” opstår. En dyb forståelse af købsadfærden i kategorien er en fremgangsfaktor, når du udvikler e-handelsstedet.
- Lad dig blive inspireret af, hvordan influencers og bloggere, f.eks. indenfor makeup- og modebranchen, skaber content, som præsenterer produkterne og inspirerer forbrugere til at lære dem at kende og overveje et køb.
Det er en artikel i en serie af trendundersøgelser fra Resurs. Vil du læse den næste artikel, så tilmeld dig her, så får du den direkte i indbakken.
Hos Resurs er vi interesseret i aktuelle trends, og vi vil gerne bidrage til handlens udvikling i takt med, at forbrugsmønstre ændres. Defor har vi sammen med Kantar Sifo lavet en stor nordisk forbrugerundersøgelse, som bygger på 4.410 interviews gennemført i Norge, Danmark, Sverige og Finland.